W ostatnich latach wśród przedsiębiorców, zarówno tych z ugruntowaną pozycją na rynku, jak i rozpoczynających swoją przygodę z własnym biznesem, dużą popularnością cieszy się leasing. Zapewne pierwszym skojarzeniem, które przychodzi Ci na myśl po usłyszeniu słowa “leasing” jest nowiutki, wyjeżdżający z salonu samochód. Jak wskazują statystyki, najwięcej umów leasingowych zawieranych jest właśnie na samochody osobowe. Jednak przedmiotem leasingu mogą być samochody, maszyny i urządzenia, sprzęt specjalistyczny, a także wyposażenie wnętrz, w tym meble. 

Niewiele firm może sobie pozwolić na to, by wyposażając swojego biura nie myśleć o sztywnych granicach budżetowych. Planując zakupy dokonujemy wyboru między wysokiej jakości produktami, które nie należą do najtańszych, a tymi, których cena i jakość jest niższa. Ostatnimi czasy dużo mówi się o komforcie i ergonomii pracy - znaczną część dnia spędzamy właśnie w pracy. Biuro nie jest jedynie przestrzenią do pracy, ale stanowi wizytówkę każdej firmy. To właśnie tam odbywają się liczne spotkania z klientami czy kontrahentami. Zakup wyposażenia biurowego może nieco nadszarpnąć finanse firmy. Alternatywą jest właśnie leasing, pozwalający na utrzymanie płynności finansowej.

Jak wskazuje Adam Suliga, współtwórca portalu AssetLife i ekspert  w dziedzinie zarządzania ryzykiem operacyjnym, większość przedsiębiorców na początkowym etapie rozwijania swojego biznesu musi skupić się na trzech czynnikach. Pierwszym z nich jest dobry pomysł, kolejnym niezwykle istotnym są fundusze. Natomiast trzecim, ostatnim aspektem są klienci - to oni weryfikują słuszność działania podmiotu na rynku. Leasing pozwala pomóc firmom w dwóch pierwszych obszarach, jednak na barkach przedsiębiorcy spoczywa tylko i aż rozwijanie sprzedaży.

Czym właściwie jest leasing?

Bardzo często używamy pojęcia leasing, jednak nie zawsze użycie to jest słuszne. W związku z tym przedstawiamy krótką definicję pojęcia. 

Leasing jest umową pomiędzy leasingodawcą (właścicielem składnika aktywów) a leasingobiorcą, który ma prawo do użytkowania wyleasingowanych aktywów w określonym czasie. Za taką możliwość leasingobiorca zobowiązuje się do uiszczania systematycznych opłat. W uproszczeniu leasing można traktować jako kredyt, jednak jego przedmiotem nie stają się pieniądze a określone aktywa, np. meblowe wyposażenie biura.

Czy leasing mebli jest dobrym pomysłem? 

Śmiało odpowiadamy, że tak! 

Naśladując zachodnie wzorce polscy przedsiębiorcy powinni skupić swoją całą energię na prowadzeniu działalności, a wszelkie narzędzia, które przyczyniają się do poprawy efektywności - leasingować. Ta forma finansowania na popularności zyskała przede wszystkim dlatego, że jest to bardzo prosta i szybka forma nabycia określonego asortymentu. Po drugie, nie skutkuje ona znacznym, jednorazowym obciążeniem budżetu, co tworzy pewnego rodzaju bufor bezpieczeństwa finansowego. I po trzecie, daje możliwość korzyści podatkowych, zwłaszcza pod koniec okresu rozliczeniowego.

Koszty leasingu wahają się w granicy 3-4% w skali roku. Jest to bardzo niski koszt za uzyskanie możliwości inwestycji w działania o znacznie wyższej stopie zwrotu. Dodatkowo w przypadku leasingu operacyjnego przedsiębiorca nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji środków trwałych i wyliczeń amortyzacji, zajmuje się tym biuro leasingowe.  

Jak wskazuje Adam Suliga, aby uzyskać leasing mebli wystarczy wybrać dostawcę potrzebnego asortymentu (m.in. biurka, szafy, kontenery, fotele czy sofy). Kolejnym krokiem jest kontakt z brokerem leasingowym, z którym dopełnione zostaną wszelkie formalności, opracowywane warunki umowy i finalnie jej podpisanie. 

Większośc firm meblowych, tak jak np. Mebway, stara się maksymalnie uprościć i skrócić proces zakupowy i automatycznie po sporządzeniu spisu asortymentu kieruje wszelkie materiały do brokera. Dzięki temu klient nie musi samodzielnie poszukiwać brokera, a kontakt do niego otrzymuje od swojego opiekuna klienta. 

Obecna technologia pozwala nam również na e-leasing, który daje możliwość zawierania umów za pomocą internetu. To czyni leasing jeszcze szybszym i prostszym sposobem, który pomoże Ci na rozwój Twojego biznesu i biura przy niewielkim zaangażowaniu środków. 

Przechodząc do meritum, przedstawiamy 3 sposoby na leasing mebli:

Leasing Finansowy i Leasing operacyjny - różnice 

Leasing finansowy  jest umową, na skutek której następuje przeniesienie własności aktywów, a w tym również ryzyka i korzyści na leasingobiorcę. Ta forma leasingu jest przewidziana przede wszystkim dla nie “VAT-owców”. Jest to też opcja na obniżenie końcoworocznego poziomu przychodów poprzez stworzenie kosztów. Już w przypadku pierwszej faktury klient odlicza cały naliczony za zakup podatek VAT. 

Leasing operacyjny jest umową, w której nie następuje przeniesienie własności aktywów. Ta forma finansowania jest najczęściej wybieraną formą przez przedsiębiorców, przede wszystkim ze względu na zupełny brak ryzyka, a także możliwość odliczenia znacznej ilości kosztów powiązanych z transakcją. Dodatkowo ewidencja księgowa i amortyzacja nabytego aktywa rozliczana jest przez leasingodawcę

Różnice między leasingiem finansowym, a operacyjnym przedstawia poniższa tabela:

Leasing finansowy 

Leasing operacyjny

Podatek VAT

Płatność jednorazowa, wraz z pierwszą ratą

Podatek doliczany do każdej z rat leasingowej 

Właściciel aktywa

Leasingodawca

Leasingodawca

Wykup 

W momencie opłacenie ostatniaj raty przedmiot umowy staje się własnością leasingobiorcy

Możliwość wykupu uzależniona od okresu wykupu

Opłata wstępna 

Nie jest wymagana 

Nie zawsze jest wymagana 

Rozliczenie amortyzacji 

Leasingobiorca

Leasingodawca

Czas trwania umowy

Min. 6 miesięcy

Min. 40% czasu rozliczeniowego amortyzacji 

Koszty uzyskania przychodu

Możliwość odliczenia: 

  • odsetkowej części rat 

  • amortyzacji

Możliwość odliczenia: 

  • miesięcznej raty netto 

  • opłaty wstępnej

  • wykupu

Trzecią formą finansowania zakupu wyposażenia biurowego, ale też innych środków trwałych, jest pożyczka leasingowa. Ta forma nie jest zbyt popularna wśród przedsiębiorców, chociażby dlatego, że swoją konstrukcją bardziej przypomina kredyt aniżeli leasing. Oferentem pożyczki jednak nie staje się bank, jak to jest w standardowej pożyczce, a firma leasingowa. W przypadku tej formy leasingu przedsiębiorca samodzielnie dokonuje odpisów związanych z ewidencją środków trwałych i amortyzacją. W kwestii kosztów uzyskania przychodu przypomina leasing operacyjny, ponieważ większość powstałych kosztów jesteśmy w stanie odliczyć od przychodów (raty odsetkowe i prowizja). 

Co odróżnia tę formę od dwóch pozostałych? To historia i obniżenie zdolności kredytowej. Pożyczka leasingowa wpływa na zdolność kredytową podmiotu, natomiast leasing operacyjny i finansowy nie ma na to wpływu. 

Jak w praktyce porównać warianty leasingu? 

Przykładowa kalkulacja leasingu ZESTAWU MEBLOWEGO SYSTEMU DOU2


Źródło: https://assetlife.pl/wniosek/kalkulacja/56



Opłata wstępna, okres oraz wykup każdy klient może ustalić samodzielnie. 

Więcej zestawach meblowych znajdziesz TUTAJ



Ostateczny wybór formy leasingowania należy zawsze do leasingobiorcy. Zalecamy jednak wcześniej skonsultować z ekspertem tak, by dobrać najkorzystniejszą formę finansowania dla swojego biznesu. 

Więcej praktycznych porad już niebawem pojawi się na naszym blogu. W drugiej części tego artykułu pokażemy jak krok po kroku możesz wyleasingować nasze meble za pośrednictwem platformy AssetLife.  

Jeżeli już teraz chciałbyś uzyskać więcej szczegółów w jaki sposób uzyskać leasing na wyposażenie biurowe skontaktuj się z nami: 

[email protected]

+48 81 884 72 22

Autor: Agata Kiraga