Jak zarządzać biznesem, aby zwiększyć produktywność pracowników? Jak mocniej rozwinąć firmę, pozostając przy tym równie efektywnym? Jakie cele sobie ustawiać i jak do nich dążyć? Na te pytania doskonale odpowiedział CEO HP w 1960 roku. Sprawdź, jakie zasady w biznesie nie zmieniają się już od lat i jakie były podstawy sukcesu marki HP. Może właśnie tego potrzebujesz, aby Twoja firma się rozwinęła, a pracownicy osiągnęli większą produktywność?

Cel firmy – czy powinien być jedynie finansowy?

„Pieniądze nie powinny być jedynym powodem, aby prowadzić firmę” – właśnie takie podejście do biznesu miał CEO HP i właśnie to podejście poprowadziło go na szczyt. Jaki w takim razie powinien być cel prowadzenia działalności? Dave Packard twierdził, że jeśli kogoś interesują tylko zyski – nie wniesie on nic dobrego na rynek. Przekonany był, że prowadząc biznes, Twoim głównym celem powinno być wprowadzenie na rynek czegoś nowego i unikalnego. Trzeba dać ludziom produkt, albo usługę, której potrzebują i której nie dostaną od innych.

Zarówno Dave Packard, jak i współzałożyciel HP, Bill Hewlett twierdzili, że idea wielkiego majątku nie była ich priorytetem, a wręcz ich zaskoczyła. Celem od zawsze było wprowadzenie na rynek potrzebnych usług i produktów, których po prostu brakowało i było na nie zapotrzebowanie. Właśnie dzięki takiemu podejściu osiągnęli nieoczekiwany sukces – podążaj za pasją i twórz unikalne rzeczy, a pieniądze same Cię dogonią. Pracując razem i mając jeden cel mieli możliwość stworzyć dla klientów coś, co jest lepsze, niż mogli dostać u innych. To co tworzą było i jest unikalne.

Czy to podejście jest słuszne? Każdy może spojrzeć na to inaczej, jednak my zgadzamy się z tym w stu procentach. Prowadząc biznes, ustal cel, którym nie będą pieniądze – robiąc dobre produkty, albo dając unikalne usługi, pieniądze na pewno same przyjdą. Niech to właśnie chęć rozwoju i wniesienia na rynek czegoś oryginalnego Tobą kieruje. Mimo tego, że minęło już ponad 60 lat od tego przemówienia, to to wciąż warto podkreślać, iż cel finansowy nie powinien być priorytetem w działalności Twojej firmy. To właśnie te ponadczasowe przekonania i chęć tworzenia nowych i unikalnych rzeczy powinna być najważniejsza.

Sukces firmy kryje się w odpowiednim podejściu do pracowników

Odpowiedzialny za zarządzanie firmą Packard miał niezwykle nowoczesne podejście do pracowników. Dawał im mnóstwo swobody, a także zrezygnował ze sztywno ustalonych godzin pracy. Wprowadził on również jako jeden z pierwszych premie świąteczne, ubezpieczenia zdrowotne w firmie, czy podział zysków z pracownikami, w podziękowaniu za dobre działania w danym okresie. Motywował w ten sposób swoich pracowników, a także pokazywał, że są bardzo istotni, a wręcz niezbędni dla poprawnego funkcjonowania firmy.

Już od początku istnienia firmy, CEO HP wiedział, że dobry pracownik to podstawa udanego i świetnie prosperującego biznesu. Ustalony cel jest mierzalny poprzez najlepsze cechy każdej z osób indywidualnie, dlatego każdy z pracowników powinien mierzyć wysoko i mieć swój własny cel i świadomość, że robi coś niezwykle ważnego i istotnego dla ludzi, dając w ten sposób swój mały wkład w całość projektu. Robiąc coś jedynie dla zysków finansowych, nie wniesie on żadnego, cennego wkładu do firmy. Ludzie pracują najlepiej, jeśli mają wyznaczony cel i wiedzą, co chcą osiągnąć.

W zarządzaniu Packarda, dużą rolę odgrywali managerowie i kierownicy, którzy mieli za zadanie nie tylko dyktować polecenia, ale zarządzać zespołem, wskazując im najlepsze rozwiązania, a także słuchając ich potrzeb i pomagając im. Managerowie powinni kierować nimi w odpowiedni sposób i pokazywać pracownikom, że robią coś istotnego. Niezwykle ważne jest również, aby kierownicy dobrze rozumieli zadania pracowników - Manager musi mieć wiedzę na temat tego, co robi jego grupa i jak wyglądają ich zadania. Musi znać detale pracy, wiedzieć jak ją wykonywać, a tylko wtedy zostanie dobrym kierownikiem.

Właśnie dzięki takim standardom, hierarchia w zespole HP zaczęła się spłaszczać, a dystans między kierownictwem, a pracownikiem był mniejszy. To sprawiło, że pracownicy zaczęli być bardziej produktywni, a kierownicy bardziej zaangażowani. Dla CEO HP to właśnie w podejściu do pracowników kryje się sukces firmy.

Najlepsza jakość w dobrej cenie – dbałość o każdy detal jest niezwykle istotna

Nawet w momencie, kiedy firma HP odniosła duży sukces, Packard wiedział, że nie może osiąść na laurach i musi rozwijać firmę, nie tracąc jednak na efektywności i jakości swoich towarów. Chcąc tworzyć coraz lepsze produkty, nie można zapominać o najmniejszych szczegółach. To właśnie skupiając się na detalach i wprowadzając na rynek dopracowany produkt, możesz zyskać zaufanie klientów, a Twoje produkty obronią się same. Klienci na pewno to docenią, będą o Tobie pamiętali i oczywiście korzystali z Twoich usług ponownie.

Zanim zaczniesz kolejny projekt, czy tworzenie nowego produktu zadbaj, aby poprzedni dopracowany był w najdrobniejszych szczegółach. Już ponad 60 lat temu, CEO HP podkreślał, jak ważna w prowadzeniu biznesu jest jakość produktów i usług. Stale przypominał, że bezużyteczne i złej jakości produkty nie wzbudzą zainteresowania klientów, a firma nie zyska ich zaufania.

Minęło 63 lata, a zasady, którymi kierował się CEO HP dalej obowiązują i wciąż powinny być przestrzegane. Dobra jakość + dobra cena – właśnie takie połączenia chciał wprowadzać na rynek Packard i takich połączeń potrzebują klienci. Zakładając firmę pamiętaj, aby poznać rynek i potrzeby potencjalnych nabywców. To pierwszy krok, aby stworzyć dobrze prosperującą firmę, dającą gwarancję, że produkty nie będą bezużyteczne. Nie zapominaj również, aby dbać o swój zespół i ich potrzeby – to właśnie pracownicy są często podstawą sukcesu i pomagają Ci tworzyć produkt, którego nie byłbyś w stanie stworzyć sam.

Tekst napisany został na podstawie wypowiedzi CEO HP - Davida Packarda.

Całą wypowiedź można obejrzeć tutaj: LINK